Skip to main content

Spielberg dringt aan op verplicht stellen van Holocausteducatie in onderwijs

25 oktober 2021
WEBMASTER
Steven Spielberg heeft tijdens een “reünie” van een van zijn bekendste films Schindlers’s List aangedrongen op het verplicht stellen van Holocaust-onderwijs op middelbare scholen.

De Amerikaanse regisseur, zelf van Europees-Joodse afkomst, sprak hierover in een reactie op een onlangs gepubliceerd onderzoek waaruit blijkt dat bewustzijn van de Holocaust achteruit loopt in de VS onder millennials (mensen tussen de 18 en 34 jaar oud).

It's not a pre-requisite to graduate high school, as it should be. It should be part of the social science, social studies curriculum in every public high school in this country”, aldus Spielberg. In het specifiek wijst hij op de rol van het vertellen van waargebeurde verhalen door overlevers van de Holocaust.

Hoewel de regisseur niet noodzakelijkerwijs een rol hierin ziet weggelegd voor Schindler’s List, is het wel zijn intentie geweest met de film om bewustwording van de geschiedenis te creëren bij de kijker. Spielberg en vier van de hoofdrolspelers waren in April van 2018 bijeen voor een paneldiscussie op het Tribeca Film Festival in New York ter ere van het 25 jarig jubileum van de film.

Deze is gebaseerd op Thomas Keneally’s boek Schindler’s Ark, dat op zijn beurt gebaseerd is op het verhaal van de Duitse industriemagnaat Oskar Schindler. Als eigenaar van munitiefabrieken in het door Nazi-Duitsland bezette Polen heeft Schindler de levens van naar schatting 1,200 joodse arbeiders gered door ze uit de handen van de SS te houden. Oskar en zijn vrouw Emilie zijn later de titel “Righteous among the Nations” toegekend door Israël.

Anders dan in de VS, is het onderwijzen van de Holocaust in Nederland wel verplicht. Daarbij moeten zowel het primair als het voortgezet onderwijs volgens de wet actief burgerschap bevorderen. Echter hebben onderwijsinstellingen in Nederland uiteindelijk de vrijheid hier zelf invulling aan te geven. Dit doet soms discussies oplaaien in het openbaar debat, bijvoorbeeld over de vraag of thema’s als de Holocaust of homoseksualiteit, die door leraren vaak als moeilijk worden ondervonden om in de klas te bespreken, verplicht behandeld moeten worden.

Deel dit artikel