header_random_01.jpg

Waarom, wat en hoe lesgeven over de Holocaust?

De Holocaust was de door Nazi-Duitsland georganiseerde systematische vervolging van en moord op Joden. Ook de bondgenoten van het fascistische Duitsland 'hielpen' tussen 1933 en 1945 om miljoenen Joden te vermoorden. Hele gemeenschappen en hun cultuur, sommige reeds eeuwenoud, werden verwoest. De Holocaust is onderdeel van de vervolgingen van minderheden, ingezet en geleid door de nazi’s. Lessen over de Holocaust moeten altijd in het teken staan van het verzamelen van kennis over deze ongekende vernietiging en de noodzaak van het herdenken van vervolgde en vermoorde individuen en groepen. Docenten en leerlingen moeten worden aangemoedigd om daarnaast te reflecteren op de morele, politieke en sociale vragen die de Holocaust opwerpen, en ook op hun relevantie voor vandaag de dag.

Puttende uit de expertise van deelnemers uit meer dan dertig landen, zijn de IHRA Recommendations for Teaching and Learning about the Holocaust samengesteld. Deze zijn bedoeld als fundament voor beleidsmakers, didactici en onderwijzers waarmee zij:

  1. Meer kennis kunnen vergaren over de Holocaust, waardoor zij zelf betere kennis hebben over de historische gebeurtenis én antisemitisme beter leren herkennen;
  2. Handvaten krijgen voor het ontwikkelen van didactieke werkvormen voor Holocausteducatie;
  3. De kritische blik en reflecterend denken over de Holocaust in de klas kunnen versterken, met daarbij leren of holocaustverdraaing of -ontkenning te kunnen tegengaan;
  4. Bijdragen aan de mensenrechten en onderwijs over het voorkomen van genocides.

Download het volledige ‘IHRA Recommendations for Teaching and Learning about the Holocaust’-rapport hier.

Deel dit artikel