Skip to main content

Plekken met een verhaal

2 december 2021
J. Hummelen

Deze digitale lessen, speciaal ontwikkeld voor het MBO, maken de Tweede Wereldoorlog concreet. Aan de hand van vijf verschillende belangwekkende plekken wordt het verhaal van de Tweede Wereldoorlog zorgvuldig opgebouwd. 

De eerste les gaat over het Indisch Herinneringscentrum in Den Haag. In verschillende filmfragmenten ontmoeten uw leerlingen Ronald en Tess. Ronald zat als kind gevangen in een Japans kamp in Indonesië. Tess volgt in de fragmenten de kappersopleiding. Daarna wil ze psychologie studeren.

De tweede les gaat naar Amsterdam, naar het zogenaamde 'Joods Cultureel Kwartier'. Midden in de Joodse wijk staat nu het National Holocaust Museum en de Hollandsche Schouwburg. In de filmfragmenten ontmoet je Salo en Djuna . Salo moest als kind onderduiken om de oorlog te overleven. Na de oorlog werd hij fysiotherapeut bij Ajax. Djuna studeerde aan het CIOS.

De derde les gaat naar Amersfoort, om precies te zijn: naar Kamp Amersfoort. In de filmpjes ontmoeten uw leerlingen Lidia en Janna. De vader van Lidia, Herman , zat van 29 oktober 1943 tot 16 juni 1944 gevangen in Kamp Amersfoort. Janna Gadella is 17 jaar, 2e jaars student op het MBO Amersfoort, richting zorg en welzijn en student gespecialiseerde pedagogie.

Op dezelfde manier gaat deze les verder naar Westerbork en Vugt, waar oud en jong elkaar ontmoet. Zij worden heel persoonlijk en concreet, uistekend materiaal dus voor het MBO.

U vindt de lessen van 'Plekken met een verhaal' via deze link

De docentenhandleiding vind je via deze link.

Deel dit artikel