Digitale tijdlijn antisemitisme voor in de klas
Nadat CIDI eerder al de printversie van de tijdlijn lanceerde, is er ook een bijbehorende website: www.antisemitismetijdlijn.nl. Hierop is aanvullende informatie en literatuur te vinden op de papieren versie van de tijdlijn.
De ontwikkelingen in Israel de afgelopen jaren heeft ons weer bewust gemaakt van het feit dat antisemitisme geen langzaam dovende kaars in de geschiedenis is. Gedurende de operaties van Israel in Gaza kon men helaas in heel Europa weer een sterke toename van het aantal antisemitische incidenten waarnemen.
Om dergelijke ontwikkelingen in de toekomst tegen te gaan, is het onder andere belangrijk dat de lessen uit het verleden worden doorgegeven aan de jongste generaties, die vaak te weinig parate kennis hebben over de Holocaust en het antisemitisme.
De tijdlijn antisemitisme helpt daarbij.
Van Apion tot Bombay
Bij het opzetten van de tijdlijn ging CIDI uit van het hele fenomeen antisemitisme. Er worden antisemitische verschijningsvormen en gebeurtenissen beschreven die lopen van de Klassieke Oudheid tot aan nu. Uiteraard is er aandacht voor de Holocaust, het communistisch antisemitisme en de vele verschijningsvormen van het christelijk en Arabisch antisemitisme. Maar daarnaast passeren ook minder bekende voorbeelden de revue. Het antisemitisme van Apion bijvoorbeeld, een invloedrijke Griekse taalkundige die de bevolking van Alexandrië ophitste met antisemitische praatjes, wat leidde tot een pogrom in het jaar 38. Of de meer recente aanslagen in de Indiase stad Bombay in 2008, waar onder andere een Joods religieus centrum het doelwit was.
Gebruiksvriendelijk
Om de tijdlijn zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, zijn de antisemitische gebeurtenissen gekoppeld aan algemene historische ontwikkelingen die tot de verplichte lesstof behoren, die zijn vastgelegd in de geschiedeniscanon. Zo komen de tijdperken van het hellenisme, het kolonialisme, de Franse Revolutie en de Eerste Wereldoorlog aan de orde. Docenten kunnen de tijdlijn gemakkelijker gebruiken, doordat de beschreven gebeurtenissen geïntegreerd kunnen worden in de thema’s die in de les behandeld moeten worden.
Yad Vashem Seminar
De tijdlijn antisemitisme is een project dat aansluit bij andere projecten voor middelbare scholen, die bedoeld zijn om antisemitisme tegen te gaan. Zo organiseert CIDI sinds 2007 elk jaar een docentenstudiereis naar Yad Vashem, het Holocaustmuseum in Jeruzalem. Deelnemers hebben het Platform Educatie WO II en Shoa gevormd, waar docenten tips en informatie kunnen uitwisselen over lesmethoden.
Docentenhandleiding
De tijdlijn antisemitisme is bestemd voor middelbare schooldocenten van de vakken geschiedenis en maatschappijleer, maar is ook geschikt voor wie een werkstuk of een artikel wil schrijven. De tijdlijn kunt u hier als PDF uitprinten. Een mooi gedrukt exemplaar kunt u bestellen door een e-mail te sturen naar
Tip: Bestel er twee extra om deze achter elkaar in uw klas op te hangen zodat de hele tijdlijn te zien is.
Docenten van het Platform Educatie WOII en Sjoa gaan aan het werk om lessen te ontwikkelen rond deze tijdlijn. Zij delen die t.z.t. via de website van het Platform. Heeft u ook leuke ideeën of tips voor het gebruik van de Tijdlijn in de les? Deel die met ons via